Natalia Eșanu, medic endocrinolog: Cum să ridicăm hormonul fericirii?

Vizualizari: 1280

novamed Natalia Esanu endocrinolog

Serotonina este cunoscută ca fiind hormonul fericirii, pentru că reglează dispoziția, înlătură anxietatea și depresia, și accentuează sentimentele pozitive.

Există 2 căi de a crește nivelul de serotonină: prin calea sănătoasă și calea patologică.

Calea sănătoasă:

 Medic endocrinolog
Eșanu Natalia
Medic endocrinolog

Emoțiile, gândurile și visurile POZITIVE, mediul social, relațiile bune în familie, realizări pe plan profesional, practici spirituale- meditații, rugăciuni, plimbare în aer liber, activitate fizică (min. 30-40 min. zilnic), expunere la soare, intestine sănătoase (90% de serotonină este produsă în intestine), produsele bogate în triptofan-aminoacidul din care se formează serotonina (banane, curmale, vișine, fructe de mare, carne de curcan, pui, ouă, alune, lapte și brânză).

De asemenea, suplimente de vitamina B și microelemente favorizează transformarea triptofanului în serotonină.

Nivelul scăzut de serotonină este asociat cu creșterea agresivității, iritabilității, impulsivității, precum și cu tulburare de somn și de alimentație.

Ulterior, hormonul fericirii poate fi ridicat și prin calea patologica:

Аici merge vorba de diferite dependențe:

1. Dependența de dulciuri și de mâncare;
2. Alcool;
3. Fumatul;
4. Dependența de jocuri de noroc;
5. Droguri.

Acestea duc la eliberarea puternică și necontrolată de serotonină și se manifestă prin ridicarea dispoziției. Această stare de euforie are însă o durată scurtă, fiind urmată imediat de o stare psihologică diametral opusă, și anume depresie, confuzie, stare de neliniște și de epuizare.

Și când comportamentul care provoacă plăcere este repetat, nivelurile de satisfacție se diminuează: după patru porții, chiar și mâncarea noastră favorită devine indigestă.

Eu sunt pentru ridicarea nivelului de serotonina prin calea sanatoasă, dar voi?