joi, august 11, 2022
spot_img

Ce să faci când nu poți dormi?

A dormi este o parte esențială a vieții.

„În afară de sex și carne, somnul este cel mai important lucru de pe planetă”, spune W. Chris Winter, MD, neurolog, specialist în somn și autor a numeroase cărți. Și din motive bine întemeiate. Dacă vă lipsește cantitatea și calitatea somnului necesară, oferiți oportunități la o serie de probleme, inclusiv la diabet de tip 2, maladii cardiovasculare, obezitate și depresie.

Chiar dacă faceți toate lucrurile potrivite pentru a avea un somn bun, inclusiv exerciții fizice regulate, dormiți strict la un program stabilit, evitați alcoolul înainte de somn, dormiți la temperaturi mai scăzute și mențineți camera întunecată și liniștită, un somn bun vă poate lipsi uneori. Nu este vreun motiv de îngrijorare pentru aceste chestiuni ocazionale. Nu vă afectează sănătatea. Dacă acest fenomen însă, devine un standart, posedă un pericol iminent pentru sănătate.

Dacă întâmpinați probleme cu somnul, iată câteva lucruri pe care ar trebui și nu ar trebui să le faceți:

Bucurați-vă și de o simplă odihnă

S-ar putea să fiți sceptici auzind simplul adevăr că, doar închizând ochii și stând întins în pat, posedă o valoare absolută pentru somn, chiar și dacă somnul vă ocolește. Adevărul este că odihna devine extrem de benefică din punct de vedere fizic și cognitiv. Totul este mult mai simplu – odihna este o modalitate de a vă face corpul și mintea să se relaxeze. „Dacă este imposibil să dormim, trebuie doar să ne detașăm mental și să ne poziționăm confortabil în pat”. Nu-i de ce să ne temem”, explică dr. Winter. „Dacă nu te deranjează să stai întins în pat, treaz, să te gândești, să meditezi, să te rogi, să te gândești la dragostea ta, rămâi acolo.”

Stați departe de ecrane

Dacă v-ați zvârcolit și somnul nu a venit încă, deseori doriți să ajungeți la telecomanda televizorului sau să vă luați telefonul pentru a face scroll, fără vreun scop anumit, ci doar pentru a ucide timpul. Nu! Nu îndrăzniți să utilizați niciun dispozitiv electronic sau cu lumină puternică, sfătuiește Kuljeet (Kelly) Gill, MD, specialist în medicina somnului la Northwestern Medicine Central DuPage Hospital, deoarece acea lumină strălucitoare, lumina albastră, poate interfera cu somnul și va suprima mai mult producția de melatonină, hormonul care vă reglează ciclurile somn-veghe.

Folosiți patul numai pentru somn

Unul dintre cele mai mari erori este folosirea patului pentru orice altă activitate decât pentru somn. „În pat doar, pentru a dormi”, spune Alcibiades J. Rodriguez, MD, FAASM, director medical la Centrul pentru epilepsie și somn de la NYU și profesor asociat de neurologie NYU Grossman School of Medicine. Întinsul în pat, ar trebui să semnaleze că este timpul pentru somn. Dacă faceți alte lucruri chiar înainte de culcare, fie că lucrați la laptop sau luați o gustare, creierul dvs. va începe să asocieze locul de odihnă cu orice altceva și nu cu destinația sa în realitate.

Dați-vă jos din pat

Indiferent dacă întâmpinați dificultăți în zbura în lumea visurilor la începutul nopții sau pentru a vă reîntoarce la somn după ce v-ați trezit la miezul nopții, nu vă îngrijorați. Mai mulți experți afirmă că, dacă somnul nu survine după aproximativ 20 de minute, trebuie să vă ridicați și să părăsiți patul pentru a face ceva relaxant. Fără a depune efort și cu lumină slabă, cum ar fi cititul, meditația sau respirația profundă. Și nu vă uitați la ceas. Privind acele minute și ore care trec, vă poate crește factorul de îngrijorare și vă poate prelungi timpul necesar pentru a trece de la starea de veghe la cea de somn.

Când ar trebui să vă întoarceți în pat? Dr. Winter nu pune o limită de timp pentru asemenea situații. „Se adaugă o limită doar când ești stresat”, spune el. „În rest, aș spune că ar trebui să te întorci în pat, dacă ți-e somn. Dacă nu, stai treaz cât dorești și nu-ți face griji.”

Lucru de reținut cu adevărat: „Pentru mine să fiu în pat și să nu adorm imediat, sau să mă trezesc în timpul nopții, nu este ceva oripilant. Nici măcar nu este o sentință. Pur și simplu este”, spune dr. Winter. „Ceea ce este dificil cu adevărat, este munca pe care unii oameni trebuie să o depună, pentru a scăpa de acest tip de gândire defectă. Majoritatea oamenilor nu vor să o facă, își doresc o pastilă sau un simplu truc. Ei nu vor să exploreze semnificația insomniei și faptul că este, doar o frică… și nu o privare de somn.”

AutorSiluan Stegărescu
Sursămenshealth.com

Sanatate

Revista Sanatate


Contacte:
Telefon: 068 585 053; 068 199 951
Adresa: str. V. Pârcălab, 30/1, Chișinău